آخرین تحولات لبنان

یک سال از آغاز طوفانی که رزمندگان فلسطینی به پا کردند می‌گذرد. ۷ اکتبر ۲۰۲۳ و در حالی که هر لحظه امکان اجرای توطئه صهیونیست‌ها برای ویران کردن مسجدالاقصی وجود داشت، گروه‌های مبارز غزه با دستان خالی عملیاتی را کلید زدند که ناظران جهان را حیران کرد.

دست برتر ایران در محیط طوفانی منطقه / گزارش قدس درباره ارتقای مؤلفه‌های نظامی و دیپلماتیک کشور در یک‌سالگی طوفان‌الاقصی

نخستین تهاجم به خاک رژیم از زمان جنگ اعراب و اسرائیل در سال ۱۹۴۸ با حملات غافلگیرانه و کوبنده همراه بود. در پاسخ رژیم عنکبوتی که پایه حکومت جعلی خود را بیش از پیش لرزان می‌دید جنگ دیوانه‌وار و وحشیانه‌ای علیه فلسطینی‌ها به راه انداخت که در نتیجه آن تاکنون بیش از ۱۵۰ هزار تن شهید یا زخمی شده‌اند. ماشین جنگی رژیم با مهمات اهدایی غرب طی یک سال گذشته غزه را شخم زده و به ویرانه تبدیل کرد. با وجود خسارت‌های جانی و مالی تحمیلی به این جغرافیا، اما به اذعان تحلیلگران «طوفان‌الاقصی» طرحی نو درانداخت و نقطه آغازی بر پایان حتمی رژیم رقم زد. این اتفاق و پیامدهای آن، سرتاسر خاورمیانه و بلکه کل جهان را درنوریده و نویدبخش نظم نوین جهانی است؛ نظمی که کشورمان و محور مقاومت بی‌شک در آن بازیگری مهم و اساسی است. اکنون تحولات منطقه رنگ و بوی جدیدی به خود گرفته است. در این محیط، بررسی نوع سیاست کشورمان و توجه به چهار بایسته که می‌تواند در این شطرنج، بازیگری کشورمان را ارتقا داده و شاه غربی را مات هوش ایرانی کند، بسیار مهم به نظر می رسد. 


ستون پنجم دشمن نشویم

در ۱۲ ماه پس از جنگ غزه، دیگ تحولات جغرافیای فلسطین سرریز شده و دیگر کشورهای منطقه را هم تحت‌الشعاع قرار داده است. همزمان با نقش‌آفرینی حزب‌الله لبنان، انصارالله یمن و مقاومت اسلامی عراق، جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان حامی جدی مقاومت از این تحول دور نمانده و گهگاه حتی به صورت مستقیم با هدف برگرداندن کفه ترازو به نفع این جریان وارد معادله شده است.
حال دیگر تهران یکی از طرف‌های جدی درگیری با رژیم اسرائیل است. در سوی مقابل دشمن صهیونیست و متحدان غربی که کینه‌ای بیش از چهل‌ساله از انقلاب اسلامی به دل دارند، این زمان را بهترین فرصت برای ضربه زدن به ایران یافته‌اند. البته که گسترش توان نظامی کشورمان انجام هرگونه اقدام نظامی علیه کشورمان را منتفی ساخته، با این حال آن‌ها با به راه انداختن جنگ روانی سعی در تخریب موضع قوی کشورمان دارند.  
به دو گزاره پیش‌رو توجه کنید: «دو منبع عربی از کشته شدن سردار قاآنی (فرمانده سپاه قدس) و احمد پوردستان (رئیس مرکز مطالعات راهبردی ارتش) در حملات اسرائیل به سوریه خبر داده‌اند. تصاویر منتشر شده از تعطیلی بنادر هرمزگان و خالی بودن اسکله‌های بندر شهید رجایی از کشتی‌ها در پی تهدیدات اخیر اسرائیل مبنی بر هدف قرار دادن زیرساخت‌های کشور حکایت دارد». این اخبار که تنها طی دو روز اخیر از سوی شبکه‌های فارسی زبان خارجی و به‌ویژه ایران اینترنشنال منتشر شد، از برنامه دشمن برای سنجش حساسیت مردم و آغاز یک جنگ روانی جدید، حکایت دارد. نباید از یاد برد اکنون نه در آستانه جنگ بلکه در وسط میدان قرار داریم، پس تک‌تک ما باید مراقب باشیم و از پاتک دشمن در این حوزه هم غفلت نکنیم.

محکم پای مقاومت

جمهوری اسلامی در یک سال گذشته از طوفان‎الاقصی چیزی در دفاع از فلسطین کم نگذاشته است. تهران در پاسخ به ندای کمک‌خواهی مسلمان از همان ابتدا به کمک محور مقاومت شتافت و در این راه سرداران بزرگی از جمله شهیدان سیدرضی موسوی، محمدرضا زاهدی و عباس نیلفروشان را تقدیم کرد. با این حال نباید از یاد برد این آغاز راه جبهه حق علیه باطل است و این در حالی است که جمهوری اسلامی با صلابت تا پایان در کنار ملت فلسطین و لبنان ایستاده است. در این راستا نمایندگان مجلس روز گذشته با انتشار بیانیه‌ای تأکید کردند جمهوری اسلامی با صلابت کنار ملت فلسطین و لبنان ایستاده است و در این برهه سرنوشت‌ساز با هوشمندی، حکمت، شجاعت و قدرت رؤیای تحمیل  نقشه شوم خاورمیانه آمریکایی- صهیونیستی را به شکست خواهد کشانید. این موضوعی است که سفر وزیرخارجه کشورمان به لبنان و سوریه در میانه جنگ نیز مؤید آن بود. عراقچی در نشست خبری در دمشق آب پاکی را روی دست سردمداران صهیونیست ریخت و هشدار داد هرگونه پاسخ ما به هر تجاوز رژیم صهیونیستی قوی‌تر خواهد بود. وی افزود: آن‌ها می‌توانند ما را بیازمایند. پیام سفرم به دمشق و بیروت این است که ایران همچنان تحت هر شرایطی در کنار جریان مقاومت باقی خواهد ماند.
وزیر خارجه کشورمان تأکید کرده در صورت هرگونه حماقت اشغالگران طرح پاسخ لازم به اقدام احتمالی صهیونیست‌ها کاملاً آماده است. گفته می‌شود ۳۵ نقطه استراتژیک جزو بانک اهدافی بوده و در تیررس ایران است و در صورتی که رژیم اسرائیل اقدامی کند، تردیدی در عملیاتی شدن ضربه متقابل ایران وجود نخواهد داشت.

بالا رفتن سطح بازدارندگی

همین دو هفته پیش بود که انتشار توییتی از سوی علی مطهری در شبکه اجتماعی ایکس نسبت به ترور سید حسن نصرالله واکنش برانگیز شد. این سیاستمدار ایرانی نوشت: تعلل در پاسخ به ترور شهید اسماعیل هنیه در تهران در حالی که دنیا منتظر پاسخ ایران بود، سبب شد رژیم صهیونی جرئت پیدا کند نصرالله را هم ترور کند. ما فریب آمریکا را خوردیم که 
پی در پی پیام فرستاد که «نزنید، هفته دیگر آتش‌بس را برقرار می‌کنیم». 
این یعنی در دنیایی که قانون جنگ حاکم است، اعتماد به دشمنان رهگشا نیست بلکه با ابزار قدرت است که می‌توان منافع خود را تأمین کرد. پیرو همین مسئله در حالی که تهدیدات رژیم صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی با پشتگرمی غرب هر روز وجود دارد، برخی این روزها توصیه‌هایی در مورد ضرورت تغییر در دکترین هسته‌ای ایران را پیش می‌کشند. برای نمونه حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی تولیت آستان حرم مطهر امام خمینی (ره) شنبه در برنامه تلویزیونی «جریان» در سخنانی که به‌شدت مورد توجه قرار گرفته با اشاره به تحولات منطقه گفت: بازدارندگی در دنیای امروز به قدرت است نه لبخند. بازدارندگی نظامی ما باید یک سطح بالاتر برود، امروز دنیا به شرایطی رسیده که لازم است بازدارندگی‌مان را قوی‌تر کنیم. بازدارندگی باید اقتصادی هم باشد و رضایت‌مندی ما باید بالا برود. 
این می‌تواند یک سینگال هشدار روشن برای غرب باشد. مؤسسه کارنگی هم چندی پیش در مقاله‌ای با تیتر «اسرائیل، ایران را به سوی بمب اتمی سوق می‌دهد» در این باره می‌نویسد: مجلس ایران به‌تازگی در مورد دکترین هسته‌ای خود بحثی را برگزار کرد و برخی از قانون‌گذاران از توسعه بالقوه سلاح هسته‌ای حمایت کردند. چنین بحث‌هایی نشان می‌دهد گزینه هسته‌ای همزمان با تهدیدات اسرائیل علیه این کشور در حال تبدیل شدن به بخش برجسته‌تر گفتمان ملی است. 

به سوی نظم جدید جهانی

همان‌گونه که گفته شد به اذعان بسیاری از ناظران سیاسی همزمان با ادامه نبرد میان روسیه و اوکراین، طوفان‌الاقصی طرحی نو درانداخته و نظم جهانی غرب‌محور را به چالش کشیده است. آمریکا ولی به عنوان آخرین راهکار تلاش دارد با باز گذاشتن دست صهیونیست‌ها و رقم زدن جنایات بسیار، همچنان سلطه متزلزل خود بر خاورمیانه را حفظ کند. با این حال جبهه مقاومت پس از به شکست کشاندن طرح خاورمیانه بزرگ و سپس شکست داعش در عراق و سوریه و حالا هم مسئله فلسطین، همه توطئه‌های غرب را به محاق برده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.